Thursday 24 September 2015

Kulit Tart

Entri 2

Teks: Aniza Ismail
Foto: Aniza Ismail




 

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

   Diharapkan semua pembaca berada dalam rahmat Allah. Cuti sekolah tinggal lagi dua hari lagi. Anak-anak perlu digerakkan untuk menyiapkan semua kerja sekolah yang tetangguh dan menggosok baju sekolah. Kasut mestilah dikapur supaya nampak putih dan bersih.

   Untuk lebih mesra, panggilan Kak Niza digunakan sebagai pengganti diri ye. Waktu cuti selalunya Kak Niza suka memenuhi permintaan  selera anak-anak. Salah satu makanan kegemaran mereka ialah cheese tart sama ada strawberry cheese tart atau blueberry cheese tart. Harga pasaran cheese tart  saiz 4.5 cm di tempat tinggal Kak Niza ialah RM0.70 .RM0.80 sebiji. Kalau ditambah dengan Nutella sehingga RM1.10 sebiji, Oleh sebab anak-anak sangat suka akan cheese tart, mereka akan makan dengan banyaknya. Jadi, untuk lebih menjimatkan wang, lebih baik Kak Niza buatkan untuk mereka makan sepuas-puasnya.

   Ini gambar kulit tart yang belum  dibakar. Oleh kerana proses pembuatannya agak memakan masa, biasanya Kak Niza akan siapkan kulit tart dulu dan keesokkan harinya barulah Kak Niza membuat fillingnya. Resepi kulit tart ni memang bagus. Sangat sedap dimakan begitu sahaja. Dalam entri akan datang, Kak Niza akan berkongsi resepi dan  cara-cara membuat kulit tart yang sedap, wangi dan rangup.

   Para pembaca juga boleh menjana pendapatan dengan hanya menjual kulit tart. Ini kerana ramai orang agak tiada masa untuk membuat kulit . Jadi mereka membeli kulit tart yang dijual di kedai bakeri dan menjual pula cheese tart yang mereka buat. Agak sedih juga apabila Kak Niza melihat orang Islam membeli kulit tart yang dijual di kedai bakeri bukan Islam dan memang dibuat oleh orang bukan Islam tanpa mengira kehalalan kulit tart tersebut. Semoga Allah memberi hidayah kepada mereka.

Sehingga jumpa lagi pada masa akan datang.

Sekian.

Wasslam.



   

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...