Thursday 3 December 2015

Dunia Jahitan

Entri 9

Teks: Aniza Ismail
Foto: Aniza Ismail

Assalamulaikum dan Salam Sejahtera.

     Semoga kita semua sentiasa diberi kekuatan untuk menjadi lebih baik daripada diri kita semalam.


   Alhamdulillah hari ini saya diberi kesempatan untuk berkongsi pengalaman Kak Niza dalam bidang jahitan. Sekadar perkongsian pengalaman biasa sahaja. Kak Niza mula mengenali jarum dan benang sejak dari bangku sekolah rendah. Ibu Kak Niza seorang tukang jahit. Perumpamaan 'ke mana tumpahnya kuah kalau bukan ke nasi" agak boleh sesuai untuk KakNiza walaupun kuah yang tumpah itu hanya sedikit sahaja.


     Bermula dengan memerhati, menolong menyemat jarum peniti pada kain, menyurih garisan pola pada kain, menyembat hujung lengan dan leher, memotong dan akhirnya menjahit menggunakan mesin. Mesin yang digunakan pada masa iti ialah mesin goyang kaki jenama Raleigh berwarna hitam. Kemudian, selari dengan peredaran masa dan pertambahan tempahan, emak telah bertukar kepada mesin jahit industri.


     Musim perayaan dan cuti sekolah hujung tahun merupakan masa untuk mencari pendapatan yang lebih. Semua orang sedia maklum bahawa pada musim perayaan, tukang jahit adalah orang yang sangat sibuk. Selain daripada menyiapkan tempahan baju raya, kami juga sibuk menjahit tempahan langsir. Alhamdulillah, rezeki daripada Allah.

      Begitu juga pada akhir tahun.  Di kampung Kak Niza,  pada zaman 1980-an, kebanyakan ibubapa akan menempah baju sekolah. Sangat jarang ibubapa membeli baju sekolah, Pada masa itu Kak Niza  sibuk menolong ibu  menjahit baju sekolah. Baju adik-adik pula memang telah diamanahkan  100% kepada Kak Niza  untuk menyiapkannya. Dari situlah Kak Niza belajar melukis pola, memotong dan seterusnya menjahit baju termasuklah membuat kemasan hujung lengan, leher dan pinggang kain.

     Minat menjahit juga termasuklah menjahit sulaman bunga pada sapu tangan, alas meja, sarung bantal dan baju. Sulam hanya menggunakan jarum jahit tangan dan benang sulam kapas jenama DMC. Pada masa itu, Kak Niza tidak mengetahui nama atau teknik jahitan yang diajar oleh ibu. Hanya sekadar menghafal dan memahami cara-cara menyiapkan sulaman sahaja.

      Sekarang, Kak Niza menyulam menggunakan mesin berkomputer. Senang dan seronok. Blog http://aksesorikristal.blogspot tu blog lama  Kak Niza yang telah dihapuskan atas sebab tertentu.









 

      Sekian dulu sebahagian daripada kisah dunia jahitan Kak Niza. Tiada yang luarbiasa tetapi kebiasaan itu mengasah bakat kurniaan Allah sehingga boleh mendapatkan pendapatan tambahan bermula daripada perkara biasa-biasa sahaja.

      Semoga bertemu di lain entri.


     Wassalam.




       

     

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...