Thursday 3 December 2015

Beg Fabrik

Entri10

Teks: Aniza Ismail
Foto: Aniza Ismail



     Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

     Semoga para rakan pembaca sentiasa di lindungi Allah s.w.t. daripada sebarang musibah.

     Kali ini Kak Niza hendak berkongsi pengalaman Kak Niza membuat bisnes tote beg. Kak Niza memang sangat kagum dengan hasil tangan beberapa bloggers yang pandai menjahit beg. Kak Niza  juga sering  menonton video jahitan beg di Youtube. Memang sangat teruja dan tidak jemu-jemu kak Niza belajar daripada Youtube. Macam ketagihan pula rasanya.

     Alhamdulillah, dengan kekuatan yangg Allah s.w.t. berikan, Kak Niza mula menjahit tote beg saya yang pertama. Maaf, tiada foto sebagai bahan bukti. kak Niza  menggunakan fabrik heavy cotton yang dibeli di kedai kain Nagoya. Fabrik ini  agak tebal dan lasak. Jadi, ia sesuai digunakan sebagai lapisan beg di bahagian luar. Kain gam atau batting perlu digunakan bagi menghasilkan beg yang tegap.

     Bagi lapisan dalam, Kak Niza  menggunakan kain belacu. Kain belacu menjadi pilihan kerana fabriknya yang agak stabil. Boleh juga digunakan kain cotton bercorak bagi menghasilkan beg yang lebih cantik.

     Bahagian dalam juga sKak Niza  buatkan poket berzip dan slot utuk meletak telefon bimbit. Sebagai hiasan, Kak Niza letakkan bunga fabrik  yang dibuat sendiri. Ada juga diletakkan bunga yang dikait menggunakan benang bulu kambing. Gambar tu gambar daripada blog KakNiza yang lama. Bolg tu telah saya hapuskan atas sebab tertentu.
       Beg yang siap Kak Niza gayakan ke tempat kerja. Iklan bergerak tanpa bayaran dan promosi. Hanya pakai di tempat kerja untuk membawa buku dan telekung. Mudahkan! Alhamdulillah, ramai pula rakan sekerja yang berminat untuk menempah. Dari situ, bilangan tempahan makin bertambah sehingga Kak Niza tidak menang tangan. 








        Semoga tulisan Kak Niza  memberi sedikit manfaat kepada rakan semua, Sekian dulu untuk kali ini.

       Semoga bertemu di lain entri.

      Wassalam.
   
  
     

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...