Thursday 22 March 2018

Sulaman Kain Satin

Entri 49
Teks :Aniza Ismail
Foto : Aniza Ismail
fb Page :  Ariessa Embroidey and Crafts



       
           Kali ni Achik Niza nak kongsi pengalaman menyulam atas kain satin. Tempahan sulaman kotak tisu ni adalah daripada jiran Achik Niza untuk dihadiahkan kepada kawan-kawan beliau. Warna krim menjadi pilihan. Sebelum ni Achik Niza pernah menyulam atas kain satin untuk selempang dan bekas tisu kecil tapi kali ni ada sedikit kesulitan yang kena lalui.

         Kain satin ada beberapa jenis kelicinan dan ketebalannya. Kain satin ni Achik Niza beli kat kedai yang selalu Achik Niza beli kain satin. Tapi kali ni kainnya agak nipis.

         Bermula episod berpeluh apabila terdapat bahagian kain nampak sedikit reganng atau tertarik benang-benangnya ketika proses memasang kain pada hoop. Kemudian, masalah juga timbul apabila potongan kain menjadi 'lari' walaupun telah ditanda dengan kapur penanda dan diukur dengan tepat. Hasilnya agak mengecewakan. Ini bukanlah kali pertama Achik Niza buat produk begini. Selaulunta Achik Niza guna kain baldu dan tiada masalah yang timbul.

        Alhamdulillah, Allah memberikan Achik Niza idea. Kain satin tu Achik Niza gamkan dengan kertas gam sebelum proses sulaman. Selesai sulam, baru Achik Niza potong mengikut pola. Alhamdulillah tiada lagi adegan 'lari'. Syukur dengan hasil jahitan yang tepat dan memuaskan hati. Syukur alhamdulillah.

        Pengajarannya ialah, pilih satin yang agak tebal supaya tak berlaku masalah begini. Hasinya akan jadi lebih baik dan cantik.



Sekian.
Wassallam
~Achik Niza~
www.wasap.my/60124626509






No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...