Friday 23 March 2018

Tudung sekolah

Entri 53
Teks :Aniza Ismail
Foto : Aniza Ismail
fb : https://www.facebook.com/aniza.ismail



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

        Bersua kembali. Kali ni nak berkongsi sikit tentang jahitan tudung sarung atau tudung instant. Daripada tudung sarung yang asas ni boleh dibuat tudung sekolah, tudung jururawat, tudung, polis, tudung staff AEON dan lain-lain lagi. Cuma tukar warna kain aje.




         Alhamdulillah tudung sekolah ana-anak semuanya Achik Niza jahit sendiri. Kali pertama Achik Niza belajar jahit tudung dari Pusat Jahitan Epal. Bermula dari situ, Achik Niza mula jahitkan tudung sarung untuk anak-anak. Achik Niza ada juga ikuti kelas online secara bebayar atau percuma untuk meningkatkan ilmu dah kemahiran. 

         Menjahit tudung tidak serumit menjahit pakaian. hanya perlu kenal jenis-jenis kain yang sesuai untuk tudung dan awning, jenis awning dan teknik cantuman. Semakin banyak kita menjahit tudung, smaking bertambah kemahiran dan ilmu. Belajar dari kesilapan sendiri.

        Tapak mesin juga harus sesuai dengan jenis kain yang digunakan untuk dapatkan hasil jahitan yang kemas dan cantik. Tapak teflon sesuai untuk kain jenis memeri seperti lycra dan jersi. Dalam gambar kat atas tu, Achik Niza guna tapak teflon berwarma merah. Laju je mesin berjalan.

         Akhir kalam, jangan takut untuk mencuba. Pengalaman adalah guru terbaik buat kita.

Sekian.
Wassallam
~Achik Niza~
www.wasap.my/60124626509

         

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...