Friday 17 November 2017

Jahit Beg

Entri 33

Teks ;:Aniza Ismail
Foto : Aniza ismail
email : pnanizaismail@gmail.com
fb : https://www.facebook.com/aniza.ismail

fb Page :  AriessaEmbroideryCraft  

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

          Bertemu lagi kita dalam entri kali ini. Achik Niza hendak kongsi cerita tentang salah satu daripada cabang jenis jahitan. Bidang jahitan ni sangat luas. Ada jahitan pakaian dan jahitan kreatif. 

         Jahitan pakaian pula ada pakaian lelaki, pakaian wanita, pakaian kanak-kanak, uniform, pakaian tradisional, pakaian kasual dan banyak cabang lain.

         Achik Niza kurang berminat dalam bidang pembuatan pakaian. Achik Niza lebih cenderung kepada jahitan kreatif. Salah satunya ialah jahitan beg. Biasanya Achik Niza mendapat tempahan beg daripada para guru untuk di bawa ke sekolah. Ada juga tempahan beg untuk di letakkan telekung, al-Quran dan beg tuisyen anak-anak.


         Achik Niza menggunakan kain heavy cotton dan kain denim seperti dalam gambar di bawah  kerana kain tersebut lebih tebal dan tahan lasak. Biasanya kain denim akan dihiasi dengan sulaman untuk menambahkan lagi seri beg tersebut



         Beg yang dijahit mempunyai zip di bahagian atas dan berpoket di bahagian dalam bagi untuk diletakkan barangan kecil seperti kunci dan telefon bimbit.

         Zip yang digunakan ialah zip yang tahan lasak berbeza dengan zip yang digunakan pada pakaian. Achik Niza panggil zip tu dengan nama zip potong atau zip meter sebab zip boleh dibeli mengikut panjang yang kita mahu.

         Jarum mesin juga ditukar kepada jatum nombor 14 semasa menjahit kaujcdenim. Benang pula Achik Niza hanya guna benang biasa sama dengan benang untuk menjahit pakaian. Boleh juga digunakan benang yang lebih tebal.

         Tempahan 2018 sudah pun ada. Cuti sekolah ni ada lebih banyak masa untuk menjahit sebab tak perlu lagi ulang-alik menghantar dan mengambil anak dari sekolah.

        Jangan takut untuk cuba menjahit. Belajar dari kesilapan. Lama kelamaan kita menjadi mahir dan hasil jahitan semakin kemas.

       Selamat menjahit!



Sekian.

Wassallam
~Achik Niza~
www.wasap.my/60124626509



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...